خانه / زیست نامه / آیت‌الله غلامرضا فیاضی

آیت‌الله غلامرضا فیاضی

آیت‌الله غلامرضا فیاضی در سال ۱۳۲۸ش در قم و در میان خانواده‌ای متدین و دوستدار روحانیت و علمای شیعه به دنیا آمد. پدرش مرحوم حاج اسدالله، به پیشۀ بنایی اشتغال داشت و از همان راه روزگار می‌گذراند.

آیت‌الله فیاضی پس از اینکه قرآن و بخشی از دروس فارسی را نزد مادر خود و مکتب‌‌خانه فرا گرفت، با پدر خود به بنایی ساختمان می‌رفت. او با عنایت یکی از روحانیان و رخصت پدر، روی به دروس حوزۀ علمیۀ قم آورد. وی پس از طی مقدمات، به دروس سطح در نزد استادان مشهور آن روزگار راه یافت و سپس به درس خارج فقه و اصول استادان برجستۀ حوزۀ علمیۀ قم رفت و سال‌ها از محضر آنان بهره‌مند شد. او همزمان با تحصیل فقه و اصول، علوم عقلی را نیز در نزد استادان خبره قرار گرفت. به گونه‌ای که بعدها خود به تدریس آن دروس رو آورد و درس او در زمرۀ بهترین دروس حوزه در علوم عقلی به شمار می‌رفت.

اساتید

آیت‌الله فیاضی در سال‌های تحصیل خود به محضر استادان برجستۀ بسیاری شرفیاب شد. او جامعُ‌المقدمات را نزد مرحوم شیخ محمدحسن قاضی‌زاده که همانا مشوق اصلی او برای روآوردن به تحصیل در حوزه بود، فراگرفت. سیوطی را نزد حجت‌الاسلام والمسلمین باکویی، امام‌جمعۀ فریدون‌کنار و مغنی را هم نزد او و نیز در محضر آیت‌الله شیخ حسن تهرانی و آقای جلیلی آموخت. حاشیه را نزد حجت‌الاسلام والمسلمین باکویی و مختصر را نزد آیت‌الله دوزدوزانی و معالم را نزد حجت‌الاسلام والمسلمین فاضل‌هرندی خواند و سپس به دروس لمعه آقای سید ابوالفضل موسوی‌تبریزی و آقای تقدیری رفت. استاد او در رسائل آیت‌الله‌العظمی نوری‌همدانی و آیت‌الله مؤمن، در مکاسب آیت‌الله شیخ علی‌پناه‌اشتهاردی و آیت‌الله‌العظمی فاضل لنکرانی و در کفایت‌آیت‌الله‌العظمی نوری‌همدانی و آیت‌الله‌العظمی فاضل‌لنکرانی بود. وی از سال ۵۱ به مدت چهارده سال در دروس خارج حضرات آیات آقایان گلپایگانی، اراکی، حائری، شاه‌آبادی، شیخ کاظم تبریزی، شیخ جواد تبریزی و وحیدخراسانی شرکت کرد. او در بخش علوم عقلی، شرح منظومه سبزواری را نزد آیت‌الله گرامی، بدایه را نزد آیت‌الله جوادی‌آملی، نهایه را نزد آیت‌الله مصباح‌یزدی و اسفار را نزد آیت‌الله جوادی‌آملی فراگرفت. همچنین او تمهیدالقواعد و شرح فصوص‌الحکم را نزد آیت‌الله جوادی‌آملی آموخت.

تدریس

آیت‌الله فیاضی در سال‌های متمادی و از سال‌های آغازین تحصیل به امر تدریس اهتمام ویژه‌ای داشت. او در دروس مختلف دورۀ مقدمات و سطح را بارها تدریس کرد و سپس به تدریس بدایه، نهایه و شرح اشارات رو آورد. وی هم‌اکنون نیز به تدریس اسفار اشتغال دارد. تبیین زیبا و استوار علوم عقلی از ویژگی‌های اوست. دروس و نوارهای صوتی تدریس او همواره مورد استفاده طلاب بوده است.

سوابق علمی

 از آیت‌الله فیاضی، تعلیقه‌ای بر نهایهُ‌الحکمه علامه طباطبایی به چاپ رسیده است. او از اعضای جامعۀ مدرسین است و هم‌اکنون در قم ضمن اشتغال به تدریس، به پژوهش در موسسۀ امام خمینی(۱) مشغول است.

 

آثار استاد فیاضی در جستار:

تطابق عین و ذهن در بحث وجود ذهنی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *