خانه / کتاب ها / کتاب کرانه های اجتهاد - جلد 3 / مبانی و نظریه‌های اقتصاد

مبانی و نظریه‌های اقتصاد

استاد: دکتر سید محمد حسینی

 

چکیده:

استاد در این نشست به شرح و بسط واژگانی کلیدی در دانش اقتصاد پرداختند. مانند عنصر کمیابی که از اولین مبانی‌های اقتصاد است. بنابر نظر استاد، این  یک مفهوم نسبی است و در تعریفش می‌گویند منابع محدود، و نیازها و خواسته‌ها نامحدود.

ایشان سپس به تعریف علم اقتصاد اشاره و تحذیر داشتند بین کشورهایی که نرخ رشد بالایی دارند اما فرضاً‌ در محیط‌زیست موفق نیستند، باید فرق بگذاریم. یعنی چه فایده دارد اگر رشد اقتصادی بالا داشته باشیم ولی در محیط‌زیست نتوانی نفس بکشیم!

عنصر بعدی، مطلوبیت است و اینکه به‌عنوان مصرف‌کننده حداکثر مطلوبیت و به‌عنوان تولیدکننده حداکثر سود را داشته باشیم. بنابر نظر استاد، این مطلوبیت از مصرف کالا و خدمات بدست می‌آید؛ یعنی هرچه بیشتر از کالا و خدمات استفاده کنیم مطلوبیت ما بیشتر می‌شود.

از مباحث دیگر، ماهیت پول و سپس اعتبار پول است که این اعتبار به سطح فعالیت‌های اقتصادی پایدار یا سطح پایدار فعالیت‌های اقتصادی یک کشور در طی سال مرتبط است.

از مسایل دیگر به بانک و علل تورم اشاره داشتند و اینکه چگونه تقاضا زیاد می‌شود. از دلایل این افزایش به افزایش جمعیت، افزایش حجم پول؛ و انتظارات مردم اشاره کردند.

استاد در پایان به اقتصاد بین‌الملل نیز پرداختند که در آن نه تنها مبادلات کالا بلکه مبادلات پولی هم اتفاق می‌افتد. هر دو اینها را در اقتصاد بین‌الملل جای دارند و نام یکی تجارت بین‌الملل و دیگری مالیه بین‌الملل است.

متن کامل نشست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *