خانه / اخلاق و تربیت / نقش علوم رفتاری در تبلیغ دین

نقش علوم رفتاری در تبلیغ دین

استاد: سید ابوالفضل موسوی

چکیده: 

اولین اصلی که ذیل عوامل چهارگانه در بحث تربیت مطرح است، عامل «وراثت» است. ارث اول، ارث آناتومی اندامی است، ازنظر خونی هم ارث از والدین می‌برد، ازنظر خُلقی هم ارث از والدین می‌برد. آنچه که در اینجا موضوع بحث ماست بحث «ارث اخلاقی» است.

 گام دوم تربیت، محیط است. ما چهار محیط را در حوزه تفصیلی اسلامی در شاخص‌های رشد می‌بینیم. اولین محیط، محیط خانه و خانواده است. دوم، محیط اجتماعی و حکومت‌ها است. محیط سوم، محیط آموزشی و محیط چهارم محیط رفاقت‌ها و معاشرت‌ها است.

در بحث ساختار پایه از نگاه روانشناسی رشد به سه پایه تقسیم شده است یعنی انسان در سه مقطع به تأمین نیازهای عاطفی نیاز شدید دارد: دوره نوجوانی و کودکی، دوره جوانی، میان‌سالی و پیری. ما یکسری نیازهای جسمی داریم نیازهای فیزیولوژیک داریم در بحث جسم است تحت عنوان غذا، هوا، آب، مسکن، لباس، پوشاک و تغذیه که اینها متعلق به اندام جسمی است. یکسری نیازهایی در بحث روح و روان داریم که اینها تحت عنوان نیازهای روحی تعریف می‌شوند که یکی از مهم‌ترین‌های آنها بحث نیاز عاطفی است. نیازهای عاطفی در هر سه دوره کودکی، جوانی و پیری باید پاسخ‌های خود را دریافت کند وگرنه اختلال رشد به وجود می‌آید.

متن کامل نشست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *