خانه / فقه اجتماعی و سیاسی / پژوهش‌های معاصر در فقه اقتصادی

پژوهش‌های معاصر در فقه اقتصادی

استاد: حجت‌الاسلام دکتر نظرپور

 

چکیده:

استاد ضمن بحث به نخبگانی از فقها اشاره داشتند که در زمینۀ فقه اقتصادی صاحب‌نظر بوده یا تألیفاتی داشته‌اند. مانند شاگردان شهید صدر مثل آیت‌الله حائری و هاشمی‌شاهرودی و تسخیری. و کسانی چون آیت‌الله مؤمن، سیدمحسن خرازی و سیدعباس موسویان.

ضمن بحث، ایشان بعضی از تحقیقاتی که در این زمینه است معرفی کردند تا دوستانی که خواستند در این عرصه فعالیت کنند و تلاش علمی ‌داشته باشند یا در فقه اقتصاد کار کنند آشنایی داشته باشند.

قسمتی از بحث نیز به عقود جدید اختصاص پیدا کرد و به مباحثی چون استصناع پرداخته شد. در ماده ۹۸ برنامه پنجم توسعه سال ۱۳۸۹ آمده است که سه عقد به مجموعه عقود بانکی اضافه می‌شود ازجمله آنها استصناع، خرید دین و عقد مرابحه است.

همچنین از اسلامی‌شدنِ ماهیت بانک سخن گفته شد و به سه رویکرد آن اشاره رفت: یک. بانک نجسُ‌العین (مثل سگ و خوک) است و هیچ کار نمی‌شود کرد؛ دو. ذبح اسلامی، یعنی بانک مثل گوسفند است و می‌توانی ذبح کنی؛ اما غربی‌ها خوب ذبح نمی‌کنند ولی ما می‌توانیم خوب ذبح کنیم (دیدگاه شهید صدر) و نگرش سوم هم که اصلاً بانک مثل میوه‌جات است و همان‌طورکه آنها استفاده می‌کنند شما هم می‌توانید استفاده کنید.

 متن کامل نشست

دریافت متن کامل نشست – فرآوری و ارجاع دهی شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *