خانه / فقه اجتماعی و سیاسی / نظام اقتصادی اسلام

نظام اقتصادی اسلام

استاد: حجت‌الاسلام دکتر احمدعلی یوسفی

چکیده:

در این نشست، استاد در پی روشن‌ساختن مدلی از نظام اقتصادی است که در آن عدالت به‌معنای اسلامی و قرآنی آن نمود داشته باشد. استاد بر آن است در طراحی نظام اقتصادی اسلام به‌گونه‌ای باید نظر بدهیم که عدالت اقتصادی به‌عنوان یک عامل درون‌زا و از درون خود نظام بجوشد و این بحث بیشتر برای این ارائه شد که ما حوزویان بدانیم در ارتباط با نظام اقتصادی اسلام چه وظایفی داریم.

ما مجموعه‌ای از آموزه‌های نظام‌مند مرتبط به هم را تنها وقتی به‌عنوان نظام اقتصادی اسلام نام می‌گذاریم که از روش اجتهاد و منابع اجتهاد، استنباط و استخراج شود و این برای اجرا و طراحی «حجت» خواهد بود.

در ادامه ایشان به یکی از مباحث مهم اصول مکتب اسلام می‌پردازد که آیا اصل بر رقابت است یا تعاون یا انحصار؟ هر یک از این مدل‌ها نماینده‌ای در جهان دارند.

بحث دیگر استاد، دخالت دولت یا عدم دخالت آن است. نظام سرمایه‌داری اصل عدم دخالت دولت را براساس مبانی هستی‌شناختی‌اش نتیجه گرفته و نظام کمونیستی اصل دخالت مطلق دولت را که همه‌چیز در اختیار دولت است. اما در نظام اسلامی اصل، حضور مسئولانه دولت در اقتصاد است.

نظام سرمایه‌داری قائل به مالکیت مطلق فردی و نظام کمونیستی مالکیت فردی را مطلقاً ملغی می‌کند. اما براساس آموزه‌های اسلامی قائل به مالکیت مختلط هستیم: فردی دولتی و عمومی. استاد از اهم موارد عدالت دینی را فرصت‌های تغذیه‌ای و بهداشتی می‌داند و بهترین دولت را آن می‌داند که بتواند بخصوص در فرصت‌های تغذیه‌ای و بهداشتی عدالت و انصاف (تناصف) بورزد.

دریافت متن کامل نشست – اولیه دریافت متن کامل نشست – فرآوری و ارجاع دهی شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *