خانه / پایان نامه / نقد روایات منافی با شأن پیامبر اعظم در صحاح اهل­ سنت

نقد روایات منافی با شأن پیامبر اعظم در صحاح اهل­ سنت

نویسنده: سید روح الله موسوی شاکر

استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید علی سجادی زاده

استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید علی دلبری

استاد داور و نماینده مرکز تخصصی: حجت الاسلام و المسلمین علی رحمانی

استاد داور و نماینده مدارج علمی حوزه خراسان: حجت الاسلام و المسلمین سید محسن حسینی فقیه

 

چکیده:

سنّت یکی از دو منبع مهم معارف دین است و حدیث به عنوان یکی ­از مهمترین گزارش­کننده­های سنّت به شمار می­آید و مورد پذیرش همه فرقه­های اسلامی است که به طور عمده در دو فرقه اهل سنّت و شیعه خلاصه می­شوند و هر کدام با منابع مورد پذیرش خود، سنّت را گزارش کرده­اند. اهل سنت ازمیانکتب حدیثی فراوان خود،نسبت به شش کتاب به عنوان صحاح سته، اهتمام بیشتری دارند.

 به تمام آنچه امروز به عنوان حدیث بیان­گر سنّت در کتب صحاح سته در اختیار مسلمانان قرار گرفته است، نمی­توان اطمینان کردچون به نظر می­رسد بخشی از این گزارش‌ها جعلی و ساختگی است که توسط راویان مسلمان نا­آگاه و دشمنان کینه­توز به منابع حدیثی راه یافته است.

بخشی از کتب حدیث را گزارش‌های مربوط به سیره و سنّت نبویˆ تشکیل می­دهد و از ضروری­تری مسائل پیرامون حضرتˆ، زدودن و پیراستن گزارشاتی است که منافی با شخصیت عظیم ایشان است و سخنانی که هیچ سنخیتی با سیره، رفتار و منش آن حضرتˆ نداشته است.

در نوشتار حاضر تلاش شده بخشی از احادیثی که صاحبان صحاح گزارش کرده­اند، مورد بررسی وتحلیل قرار بگیرد. شیوه ارزیابی نقد مضمونی (متنی) است و ارزیابی سند در قلمرو کار این پژوهش نبوده است مگر برحسب ضرورت.

درآغاز، پس ازمبادی و کلیات، به گرد آوری احادیثی که به نظر می‌رسد با شأن وجایگاه حضرتˆ سازگاری ندارد وسپس به نقد وتحلیل نمونه‌هایی ازآن  پرداخته می شود، چرا که به خاطر گستردگی احادیث، بررسی تمامی آن در این نوشتار ممکن نیست.

کلیدواژه ها: پیامبراعظمˆ، نقد روایات، منافی با شأن، اهل سنّت، صحاح­سته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *