مقدمه
پایاننامهها و رسالههای حوزوی و دانشگاهی منابع و ظرفیتهای بسیار مناسبی در راستای حل مسائل علمی، اجتماعی، فرهنگی و … محسوب میشوند که با جهتدهی تلاش پژوهشگران طلبه و دانشگاهی میتوان بخش عمدهای از مسایل و مشکلات را حل نمود. از اینرو، در راستای وظایف اداره پژوهش (الف. برنامهریزی و تلاش در هدایت و جهتدهی پایان نامههای دانش پژوهان در چارچوب مأموریتهای دفتر؛ ب. جهتدهیپایان نامههای دانشجویان برای رفع نیازهای علمی کشور) و تسریع در حل مسایل معطوف به قطبهای علمی و فرهنگی و مسایل مرتبط با آن در هریک از میزهای تخصصی، حمایت از پایاننامهها و رسالههای حوزوی و دانشگاهی بهعنوان یک رویکرد راهبردی موردنظر قرار گرفته است و زمینه حمایت را فراهم آورده است.
اهداف
- استفاده از ظرفیت و توانمندی علمی طلاب و دانشجویان علاقمند در موضوع مسائل میزها
- ایجاد نظام مشخص و هدایتمند بهره برداری از نتایج پایاننامهها در جهت حل مسائل میزها
- ایجاد انگیزه در طلاب و دانشجویان علاقمند و صاحب ایده با حمایت از پایاننامههای خلاقانه در زمینه حل مسائل میزها
- بهرهمندی از یافتهها و تحقیقاتی علمی جدید و تـأمین بخشی از حل مسائل میزها
- حمایت از ایجاد گفتمان علمی در مسئلۀ میز
- افقگشایی خلاقانه در موضوع
- آیندهپژوهی در موضوع
معیارهای پذیرش
- طلاب سطح ۳و۴حوزههای علمیه و دانشجویان مقطع ارشد و دکتری
- موضوع پایاننامه/ رساله و محتوای آن باید معطوف به حل مسائل میزها یا محورهای مشخصشده از سوی اداره پژوهش
- احراز توانایی فردی محقق و راهنما و مشاور با تشخیص مدیر گروه مرتبط
محورهای مورد حمایت
- گفتمان همزیستی (با تقریر سنی)؛
- فقه محصولات فرهنگی؛
- نقش والدین در مصرف فرهنگی خانواده؛
- سوادهای هزاره سوم؛
- تعمیق ایمان و باورهای دینی.