خانه / زیست نامه / حجت‌الاسلام والمسلمین حسین عشاقی

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین عشاقی

حسین عشاقی در حدود سال ۱۳۴۸ وارد حوزه علمیه اصفهان شد و همراه با ادامۀ دروس دبیرستانی و سپس دانشگاهی، مشغول به خواندن دروس حوزوی گشت. وی تا سال ۱۳۶۴ در اصفهان و سپس برای ادامه تحصیلات راهی قم شد و تا به امروز در حوزۀ مقدسه قم مشغول فعالیت علمی است.
مهم‌ترین اساتید(اصفهان): در منطق و کلام: حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای محزون و آیت‌الله اشنی؛در فقه و اصول: حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای انصاری از اسباط شیخ انصاری و آیت‌الله شیخ مجتبی لنکرانی؛در فلسفه: آیت‌الله سید حسن مدرس بوده است. همچنین مهم‌ترین اساتید(قم):اصول: آیت‌الله سید علی محقق‌داماد؛خارج فقه: آیت‌الله تبریزی و آیت‌الله شاه‌آبادی مجموعاً ۹ سال؛خارج اصول: آیت‌الله وحیدخراسانی و آیت‌الله شاه‌آبادی مجموعاً ۹ سال؛فلسفه و عرفان: آیت‌الله جوادی‌آملی و آیت‌الله حسن‌زاده‌آملی بوده است.

آثار:
۱٫ کتاب «وعایه الحکمه فی شرح نهایه الحکمه». این اثر دومین شرحی است که بر نهایۀ الحکمه علامه طباطبائی و پس از تعلیقۀ آیت‌الله مصباح نوشته شده و در این کتاب به اغلب اشکالات ایشان بر علامه طباطبائی پاسخ داده‌ شده است. اولین چاپ این شرح در سال ۷۲ منتشر شد و سپس توسط مرکز جهانی علوم اسلامی تجدید چاپ گردید.
۲٫ کتاب «نانمائی، شکاکیت و نسبیت‌گرائی». این اثر برای سطح دانشگاه‌ها نوشته شده و به حل شبهات سوفسطائیان در باب شناخت در سه بخش پرداخته‌ است و در سال ۸۴ به چاپ رسید.
۳٫ کتاب «مواقع الخلل فی قواعد العلل». این کتاب دربارۀ بررسی قانون علیت است. استاد عشاقی در این کتاب، اشکالات عرفاء را بر علیت تأیید می‌کند و به دفع سایر اشکالات می‌پردازد و در بخشی قواعد به نکات تازه‌ای پرداخته‌ است.
۴٫ کتاب «بررسی فلسفۀ تاریخ از دیدگاه مارکسیسم». این کتاب در اوائل انقلاب و برای سطح دبیرستان نوشته شد.
۵٫ کتاب «برهان‌های صدیقین». در این رساله برهان‌های صدیقین را به بیش از (۲۰۰) برهان رسانده‌ است. (۱۰) برهان از دیگران است و (۱۹۰‌) برهان از استاد عشاقی.
استاد عشاقی بیش از ۱۰ مقالۀ فلسفی در کارنامه دارد که در مجلات معتبر انتشار یافته است؛ مانند: «بازسازی برهان آنسلم» که در مجلۀ معرفت فلسفی انتشار یافته است.

آثار استاد در جستار:

تکثیر براهین اثبات وجود خدا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *