خانه / کتاب ها / کرانه های عقل و معنا - جلد 2 / خودآگاهی از دیدگاه سهروردی؛ اشتراکات و اختلافات با ابن‌سینا – ابوالقاسم صادقی

خودآگاهی از دیدگاه سهروردی؛ اشتراکات و اختلافات با ابن‌سینا – ابوالقاسم صادقی

درآمد

این متن حاصل اولین نشست از سلسله نشست­های دوهفتگی فلسفی-کلامی است که در دفتر تبلیغات اسلامی مشهد به همت گروه فلسفه و کلام اسلامی مرکز تخصصی آخوند اسلامی در    ۱۳۹۶ برگزار شده است.

ابتدا سرفصل های مطالب مطرح شده را ذکر کرده و در پایان پست، لینک فایل کامل نشست قرار داده شده است:

مقدمه

گستره پژوهش

معادل‌یابی «خودآگاهی»

سیر مباحث

دو سوال پیوسته در باب چیستی و هستی خودآگاهی مطرح می‌شود. پاسخ دو سوال را از نظر سهروردی بیان می‌کنیم و نظرات ابن‌سینا را نیز مطرح می‌کنیم. اصل پژوهش متمرکز بر دیدگاه سهروردی است، اما چون سهروردی ناظر به مشائین بحث می‌کند و ما در این‌جا مشائین را به ابن‌سینا تعریف می‌کنیم، نظرات ابن‌سینا نیز مطرح می‌شود. البته عمده کدهایی که در مورد ابن‌سینا داده می‌شود به نقل از سهروردی است. سوال اول مقدمه‌ سوال دوم می‌باشد و قسمت چالشی بین سهروردی و ابن‌سینا در سوال دوم است. در نهایت به لحاظ روش‌شناختی استدلال سهروردی بررسی و جمع‌بندی می‌شود.

خودآگاهی عین یا جزء ذات شیء (سوال اول)

ملاک خودآگاهی چیست؟ (سوال دوم)

دیدگاه ابن‌سینا

اشکالات سهروردی

دیدگاه سهروردی

نتیجه

اگرچه سهروردی مثل ابن‌سینا معتقد است که خودآگاهی عین شیء خودآگاه است و اتحاد وجودی دارند. اما در معیار خودآگاهی اختلاف دارند. سهروردی معیار خودآگاهی را ظهور لنفسه داشتن می‌داند و کاملا مخالف ابن‌سینا است که می‌گوید معیار تجرد است. تجرد نهایتا اثبات می‌کند که شیء نزد خودش هست و تا اثبات نکنیم که شیء مجرد نور هم هست و عین ظهور است، خودآگاهی معنایی ندارد.

پرسش و پاسخ

دانلود فایل کامل نشست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *